Marketing

Logo a název pro jednotlivé sekce (samostatné logo pro každou společnost se sjednocujícím aspektem pro celé spektrum firem, rozlišené barevně...)

ČERVENÁ

ORANŽOVÁ  úklid

ŽLUTÁ

SV. ZELENÁ  facility

TM. ZELENÁ    studio

SV. MODRÁ     finance

TM. MODRÁ      reality

FIALOVÁ

ČERNÁ             MATKA

Dlouhodobý marketing


Dlouhodobý marketing
Strategie dlouhodobého marketingu je založená na základních marketingových kanálech (komunikačních a prodejních):

  • kvalitní obsah na internetu
  • emailový marketing
  • sociální sítě
  • SEO
  • prodej přes PPC kampaně
  • prodej přes e-mail


Dlouhodobý online marketing vychází z vašich znalostí:

  1. Zákazníků (tzv. person cílové skupiny)
  2. Internetového prostředí (konkurence, analýza klíčových slov)
  3. Produktu

...a u toho využívá technické možnosti online marketingových nástrojů (Google Analytics, Facebook Ads apod.)
Jak to vlastně funguje
Dnes popíšu obecně, jak strategie funguje a v následujících dnech budu konkrétnější:

  1. Znáte vaše zákazníky (co dělají, kde je na internetu najdete, co řeší za problém apod.)
  2. Nabídnete jim vyřešení jejich problému - tzv. "Magnet" (ideálně dokument zdarma ke stažení apod.) a získáte tak na ně kontakt (e-mail, fanouškovství FB stránky, cookies pro PPC remarketing apod.)
  3. Návštěvníci stránek "vymění" emailovou adresu za tento "magnet"
  4. Ideálně automaticky posíláte e-maily s řešením jejich problémů = komunikujete s nimi
  5. Když si vybudujete vztah s potencionálním klientem, stáváte se v jeho očích odborníkem
  6. Prodáváte až v době, kdy jste komunikovali nyní a máte vybudovaný vztah
  7. Učíte se, kdo je ten ideální klient pro váš produkt
  8. Opravujete texty a materiály na webových stránkách (děláte lepší webové stránky)
    .... opakujete vše od budu a)


Jaké se dělají chyby
Jaké jsou největší chyby při prodeji na internetu:

  • ihned posíláte na nový kontakt prodejní email, což vede ke znechucení příjemce (firemní hromadná pošta)
  • nekomunikujete s návštěvníky stránek
  • nevyužíváte sociální sítě ke komunikaci, ale pouze k prodeji
  • nepomáháte klientům, ale sobě (uvědomte si, že všichni myslí hlavně na sebe. Myslete na vaše klienty!)

Nadpis textu

Pokud již máte rozjetý váš projekt, máte mnohem více možností zjistit, kdo je vaše cílová skupina. My ale půjdeme ještě dále a budeme zjišťovat, kdo je tzv. "persona" cílové skupiny (nejvýstižnější zástupce z vašich klientů). Většinou se vypisují 1-3 persony cílové skupiny.
Ukázka persony se jménem "Petra" pro e-shop kávou: KLIKNĚTE ZDE (docx). Prohlédněte si tento dokument, protože se k ní budu vracet opakovaně.
Proč personu vytváříme

  • Vcítíte se do ni při každodenních rozhodnutích
  • Je jednoduché ji vytvořit (papír A4)
  • Je jednoduché ji později upravit
  • Vystihuje cílovou skupinu (ideálně dle velikosti zisku)
  • Jde o komunikaci vaší firmy ven, ke klientovi


Co by měl popis persony obsahovat

  • Jméno, příjmení, fotku
  • Kde žije, pracuje, její příjem
  • Kdy je na internetu (jednotlivé reklamní kanály)
  • Popis běžného pracovního dne
  • Popis běžného víkendu (popř. odpočinkového dne)
  • Nejdůležitější (na ukázce "Petry" vpravo nahoře):
    1. Co má za problémy ve vašem oboru
    2. Jak tyto problémy vyřešit

Popíšeme si řešení problémů "Petry"
Zjistili jsme, že by bylo dobré udělat mapu kaváren v Praze. Mapa by obsahovala místa s dobrou kávou a rozdělením na druhy (cappuccino apod.). Nabízela by se jako "magnet" výměnou za email.
Dále se vytvořil článek o možnostech kvalitního přípravy kávy od známého baristy s názvem: "Není nutné kupovat drahý kávovar". Tento článek se poslal všem "Petrám", které již jsou v databázi. Nakonec e-shop s kávou začal prodávat výměnné kapsle a po určité době je nabídl "Petrám" ke koupi.
Co se stalo? Nabídne se pomoc lidem podobným "Petře" a ty se postupně začnou nabalovat do databáze kontaktů. Díky článkům se jim e-shop dostanete do mozku a nezapomenou na vás (samozřejmě na ně máte email, fanouškovství na FB stránce a cookies pro remarketing)... jde o dlouhodobý marketing.Kde zjistit, kdo je vaše persona

  • U stávajících klientů (zvedněte telefon, pošlete dotazník, zajděte s nimi na kafe)
  • Google Analytics (demografie, geografie)
  • Lidé ve firmě vám pomůžou: Call centrum, prodejce v kamenném obchodě
  • Sejděte se s člověkem, kterého vyhodili
  • Běžte na after-party na veletrzích a nepijte :)


Kde bývá problém

  • Máte větší e-shop a různé kategorie (tzn. hodně person)
    ... řešení: Začněte u nejziskovější kategorie
  • Může se stát, že jste se na začátku trefili mimo
    ...řešení: Stává se to, neřešte to a poučte se (tzn. vytvořte personu jinou)


Personu si vytiskněte na A4 a přišpendlete před sebe na nástěnku. Ať si ji vytisknou i všude ve firmě. Fotografie spojuje "personu" s reálným člověkem přirozeněji a pokud bude něco rozhodnuto, bude to děláno na základě "Petry", "Daniela" nebo "Pavlínky"... to je to vcítění, o kterém jsem na začátku psal.

https://www.slideshare.net/nytradaniel/10x-persona-pro-vae-podnikn



Před několika lety p.Kaushik jednoduše geniálně popsal rozřazení relevantních návštěvníků stránek do jednotlivých skupin:

  1. SEE neboli česky "Čumilové"
  2. THINK jsou "Přemýšlivci"
  3. DO jsou "Kupující"
  4. CARE jsou "Chlebodárci"

Všechny tyto skupiny jsou pro vás důležité a pro všechny byste "něco" na webu měli mít.
SEE - Čumilové
Jsou lidé, kteří nenakoupí a ani neuvažují o tom, že by někdy u vás nakoupili. Zajímá je obsah a rádi sdílejí dále. Je důležité si uvědomit, že mají kolem sebe ostatní lidi.. tzn. skupiny (THINK a DO, které popisuji později).
Pokud pro ně máte vytvořený "magnet" (tzn. kvalitní obsah) na stránkách, budou vás propagovat... a může to být i tím nejefektivnějším prodejním kanálem: "Šeptandou".
Co pro ně dělat? Dělejte pro ně zajímavý obsah + získávejte na ně kontakty přes "magnety", protože vás budou sdílet přes sociální sítě a jejich kamarádi a známí už zájem nakupovat mají.
THINK - Přemýšlivci
Jsou to lidé, kteří vybírají produkt, a u koho nakoupit. Pokud jim někdo doporučí váš e-shop nebo prodejnu, budou moc rádi (ANO, myslím třeba někdo ze skupiny Čumilů).
Každá "persona" má ráda něco jiného na vašich stránkách:

  • Technici milují srovnávací tabulky
  • Matky milují diskuze a doporučování v nich
  • Ženy milují hezké obrázky nebo videa celebrit s produktem
  • apod...


DO - Kupující
Tito vám platí složenky a většina firem se upíná pouze na ně... a přitom je jich pouze 2 ze 100 návštěvníků vašich stránek (ostatní jsou v jiných skupinách: SEE, THINK nebo CARE).
Pro tuto skupinu byste měli mít perfektní průchod objednávkou. Zkontrolujte si košík a objednávku, jestli nemáte něco zbytečného (ukázka např. zde).
Pokud máte pár produktů, můžete využít bezkošíkovou jednostránkovou objednávku. Lze tak využít jednoduchého spojení: WordPress (ZDARMA) + SimpleShop.cz (jednoduchý prodejní formulář). SimpleShop.cz jsem pomáhal před lety zakládat.
CARE - Chlebodárci
Tito klienti od vás nakoupili více než 2x. Jsou to lidé, kteří za vás "kopou". Mají vás rádi a vy byste jim to měli nějak hezky oplatit. Možností je spousta:

  • Zavolat jim a zeptat se, jestli byli spokojeni
  • Poslat jim dárek společně s balíčkem
  • Nabídnout jim affiliate program (ať doporučí a ještě si vydělají)
  • apod...


... jak to do sebe zapadá
Samozřejmě je ideální, kdybyste ze všech "Čumilů" udělali "Chlebodárce", ale jednoduše to nefunguje. Využijte ale tyto informace a sílu sociálních sítí... 




Teď už víte, proč není dobré se zaměřovat pouze na kupující. Dnes si povíme, jak "využít" vaši konkurenci a její obsah.
Seznámíte se s nástrojem ahref.com. Na začátek máte možnost jej využít 7dní za 7dolarů. 7 dní bude bohatě stačit. Ahrefs je, dle mého názoru, nejlepší nástroj pro šmírování konkurence.Nezapomeňte se odhlásit do 7 dnů!
Jak na to

  1. Zadejte doménu konkurence do https://ahrefs.com/site-explorer, např. www.danielnytra.cz a zjistěte jejich UR (ohodnocení úvodní stránky) a DR (ohodnocení celé domény)
  2. Jděte v levém menu na "Pages" -> "Best by links" nebo "Top content" (pro sdílení na sociálních sítích)
  3. Podívejte se na každou stránku a zjistěte obsah. Vytvořte lepší obsah na stejné téma.
  4. Samozřejmě najdete i odkud se na stránky odkazuje
  5. Podívejte se, které stránky nejvíce odkazují na web a majitele kontaktujte
  6. Získejte zpětné odkazy


Seznam konkurence
Vytvořte si v excelu seznam konkurence a u každé napište jejich klady a zápory (samozřejmě nemusí jít pouze o online marketing). Připište k nim ohodnocení UR a DR (ze systému ahrefs.com) + adresy URL s nejlepšími tématy.
Na co si dát pozor
"Fake" sociální sdílení se dá levně koupit. Přistupujte proto opatrně k porovnávání stránek konkurence podle sdílení (viz. odkaz v ahrefs.com s názvem "Top content")



Teď je ideální doba napsat popis marketingu:


První den jsme probírali, jak by taková marketingová strategie měla vypadat. Teď to zpřesníme o věci, které již známe.
Zde je seznam, jak postupovat:
1. Zjistěte si personu (persony)
Pokud budete vědět, jak vašim zákazníkům pomoci a kde ji přes den na internetu najdete, máte mnohem přesnější cílení (levnější na peníze a čas).
2. Analýza klíčových slov a konkurence
Ta vám napoví, co lidé hledají a co by chtěli vyřešit zaproblém. Když jim pomůžete a nabídnete jim "magnet", získáte na ně kontakt a můžete s nimi komunikovat (do doby prodeje).
3. Vytvořte "magnet"
Ukázal jsem vám na příkladu persony "Petry", jak takový magnet může vypadat: "Mapový průvodce kvalitních kaváren v Praze" (samozřejmě i v Brně, Ostravě, Olomouci...). Je to práce, ale věřte mi, že se vyplatí :)
Je normální, když máte více magnetů a zjišťujete, které jsou nejlepší (nejefektivnější)... může jít i o slevu na 1. nákup, ale doporučuji improvizovat.
...do tohoto bodu jsme to již probírali. V dalších dnech tedy probereme:
4. "Magnet" vystavíte na vašich stránkách
"Magnet" má jediný cíl: Získat kontakt od návštěvníka stránek. Když máte kontakt, můžete začít komunikovat (i automaticky díky emailovému marketingu). Když komunikujete inteligentně, máte konkurenční výhodu.
5. Komunikujete
Ideální je, když máte na každý váš kontakt více komunikačních kanálů: "Petra" zadala e-mail, aby získala "magnet" (mapu kvalitních kaváren), dále se přihlásila k vaší FB stránce, využila push notifikace (o těch budeme mluvit později) a samozřejmě je i na Instagramu. Navíc se dostala do tzv. remarketingového publika díky Seznam Sklik, Google Adwords a Facebook Ads... přes ně budete prodávat. Velkou úlohu zde hraje e-mailový marketing.
6. Prodávejte
Jemným pravidelným řešením problémů "Petry" získáváte konkurenční výhodu. Slevy jdou stranou, ty použijte až v případě výprodejů nebo "first time". Pokud znáte váš produkt, víte kde a kdy je dobré přitlačit na "Petru", aby koupila. Dynamický remakreting u eshopů je jeden z nejefektivnějších kanálů.
7. Analyzujte
Využívejte všechny možnosti Google Analytics (ano, teď už verze 4), Facebook Ads, Seznam Skliku apod. Učte se z chyb (neefektivní PPC kampaně apod.)

"Marketing je o hledání cesty. Cest je hodně: Autem po dálnici v zácpě, balónem na druhou stranu nebo vlakem se 7 přestupy. Nikdo vám neřekne, která z nich je nejlepší...
...jestli ale nepřestanete hledat, můžu vám slíbit, že tu nejlepší nenajdete."

obchodní web


Co by takový kvalitní obchodník měl určitě umět:
1. Měl by být rychlý
Zjistěte si, jak rychlé jsou vaše webové stránky a jestli není nutný zásah ajťáka. Každá sekunda načítání webu navíc může znamenat razantní zmenšení obratu... lidi nebudou čekat, až se stránky načtou.
Zde jsou nástroje, které vám pomůžou:

  • https://tools.pingdom.com
  • https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
  • https://gtmetrix.com/
  • https://www.webpagetest.org/


Stačí se podívat na výsledky konverzí vs. dobu načítání stránek na webu Walmart:2. Měl by mít přehled
Máte analýzu klíčových slov, takže víte, co budou lidé pravděpodobně hledat. Pokud jste na začátku projektu nevytvářeli wireframe, možná je načase si ho nakreslit.
Pamatujte na to, že každá stránka by měla mít pouze 1 hlavní cíl.
Například:

  • Úvodní stránka má za cíl oslovit nové návštěvníky (ideálně, získat na ně kontakt.. viz. moje úvodní stránka: https://www.danielnytra.cz)
  • Kategorie produktů má za cíl rychle dostat kupující do detailu produktu (nevím, proč některé e-shopy zde mají sdílení na sociální sítě)
  • Kategorie článků má za cíl dostat skupiny SEE a THINK na detail článku (kvalitní obsah)
  • Detail článku má za cíl, aby zaujal a díky tomu jej návštěvník nasdílí dále (šeptanda, facebook, twitter apod.)
  • Detail produktu má za cíl, aby kupující klikl na tlačítko "Do košíku"
  • Obchodní podmínky by měly obsahovat pouze obchodní podmínky a nic více
    atd... Myslete na to, že ideální web je ten, kdy už není co odebrat.


3. Měl by umět komunikovat
Na webu by mělo být "žrádlo" = obsah pro všechny skupiny návštěvníků: SEE - THINK - DO - CARE. Nezisková část webu (blog nebo magazín) slouží většinou pro komunikaci se SEE a THINK. Prodejní část webu je pro DO a CARE + speciální stránky.
V komunikaci si dejte pozor na to, jaké obrázky jsou součástí sdílení na sociální sítě (facebook má hlavní formát 1080x1080px ideálně ve formátu PNG apod.).
Doporučuji prostudovat možnosti Markup (proberte s ajťákem) - viz. odkazy na manuály níže.4. Měl by umět prodat
Toto je kapitola zvlášť sama pro sebe. Doporučuji využít co nejjednodušší systém pro prodej. Já osobně jsem se v jednu chvíli naštval a vznikl start-up SimpleShop.Závěr 7. dne
Velice podrobně se technikáliím věnuji v těchto článcích:

  • 2+1 kontrol technikálií vašeho webu
  • https a pruda s přechodem na něj
  • Push notifikace pro marketing